Ok! Saya dah serik!

Weekend saya dimulai dan diakhiri dengan situasi yang memeritkan! Ouchh.. ! Kisahnya begini ::

:: Jumaat ::

Tetiba saya bercita-cita nak ke Putrajaya by bus.. Buang tabiat? Mungkin... Dengan yakinnya saya park kereta near to guard house ILP and sorang staf dengan rela hatinya hantar saya ke stesen bus Banting.. Dan saya dengan muka cuaknya duduk kat kerusi situ sambil tunggu student saya (saya janji pergi-balik Putrajaya by bus dengan student saya tu lah)..

Sambil-sambil tunggu tu ::
Pakcik A : Adik (merujuk kepada saya) nak pergi mana?
Jash         : Saya nak pergi Putrajaya
Pakcik A : Ceptlah naik bus tu sekarang.. Nanti kena tinggal..
Jash         : Takpe lah Pakcik.. Saya tengah tunggu kawan saya
Pakcik A geleng-geleng kepala sambil cakap kat Pakcik B : "Pelik betul lah budak tu (merujuk kepada saya) .. Aku suruh naik bus, tak nak naik pulak.. dari tadi dia tunggu situ"

Aishh apasal saya pula yang pelik kan...??

Petang dalam jam 18:00, Encik BF call saya ::
Encik BF : Sayang da naik bus belum?
Jash         : Belum lagi.. Panas lah sini... Muka merah-merah.. Gatal muka ni... Bus pula belum ada lagi
Encik BF : Hah tengok..Kan da merungut macam2.. Siapa suruh cari pasal??
Jash         : Apa pula cari pasal.. Sayang cari PENGALAMAN lah!
Encik BF : Haa kalau macam tu, tunggu je lah situ

Erkk! Terkedu jap bila Encik BF berkata-kata begitu... Betul juga kan, buat apa nak merungut kalau saya sendiri yang nak macam tu.. Tapi saya tak tipu, saya rasa macam kesusahan.. Saya pasrah! By 18:30, bus pun sampai and around 20:00 saya sampai di Putarajaya Sentral dan saya x mampu nak naik bus lagi untuk ke rumah Shy, maka saya dengan rendah dirinya call Shy minta ambil saya di Putrajaya Sentral...

:: Sabtu & Ahad ::

Saya bergembira besama Shy and her housemates... -Off record-

:: Isnin ::

07:30 Shy hantar saya ke Putrajaya Sentral sebab saya nak balik Banting.. Kenapa saya tak balik on Sunday? Sebab student saya tu x jadi balik by bus, maka saya terpaksa balik sendirian.. Dan tetiba juga lah saya terkesakitan, maka saya tangguhkan untuk balik ke Banting by today..

Sampai Putrajaya Sentral, saya pergi tanya pakcik kaunter Nadi Putra mana bus nak ke Banting, jadual perjalanan bus macamana dan sebagainya.. Last2 saya yang kena marah.. Haishh nak je saya buat aduan pasal mereka.. Pakcik, kalau saya tahu, saya pun x hingin nak tanya pakcik!!! Ggrrr!! Geramnya akuuu!!!

Ni lah bus City liner tu.. Tapi kat depan bus tulis Banting-Dengkil-Putrajya (rasanya lah)

By 08:30, bus CityLiner ke Banting pun sampai.. Dalam bus, lagi sadis kisahnya.. Ada sorang pompuan India ni, naik bus duk pasang lagu Tamil kuat2.. Ayyoo minachi, u ingat u sorang je ke ada HP boleh dengar lagu?? Dalam perjalanan tu dia call orang, pastu cakap penuh emosi siap nanges2 bagai.. Ya Allah... Saya yang tengah pening ngan bau Bangla, Indon dalam bus tu, bertambah kronik lagi bila minachi tu nanges.. aduhaii... Senak dada saya.. Beria-ia pulak tu dia nanges... haishhh...

Nampak pompuan sebelah kanan tu? Itu lah minachi yang beremosi tu..
09:20 saya sampai di stesen bus Banting.. Ikut plan, saya nak minta K.Muz tolong jemput saya di stesen bus Banting, tapi hujan lah pula, kesian K.muz nak pi ambil kereta saya.. So, saya decide naik cab je lah.. Saya nampak cab tepi jalan, warna kuning... Drivernya seorang uncle India..

Jash     : Pergi ILP boleh ke?
Uncle I : ILP mana itu?
Jash     : Jalan ke SMK Jugra.. Sebelum SMK Jugra
Uncle I : Bla bla bla.. ( aku pun tarak paham apa dia cakap..)
Jash     : Bla bla bla.. (aku tatau aku pi gaduh apa ngan dia)
Jash     : U tau ka Uncle??? ( masa ni suara da tinggi dah)
Uncle I : U tau ka?? ( aikk dia tengking aku balik tanya aku tau x mana ILP tu)
Jash     : Saya tau lah!!
Uncle I : Naik lah!!
Jash     : Haa how much??
Uncle I : (terdiam sekejap sambil pandang-pandang aku..) RM10 lah

Saya dah malas nak gaduh ngan Uncle tu, lagi pun saya memang dah sangat lambat (punch card i konfem warna merah u!), saya pun naik lah cab tu... Sadis tau.. Dah lah hujan agak lebat, boleh pula dia buka tingkap depan kiri kanan... Aircond takde... Wiper siap nak tercabut dah.. Drive pula macam mabuk todi.. And he's smoking (rasa nak muntah kat dalam cab tu...).. 09:38 saya punch card.. Dan saya rasa ini pagi yang pedih dan sungguh saya tak mau ingat lagi..

Nota tangan : Lain kali betul saya tak mau cari pasal lagi.. Ni Puan Mother belum tahu lagi.. Kalau dia tahu, mesti kena ceramah lagi... Semua orang yang tahu kisah ni, cakap saya cari pasal.. (Tu lah, lain kali toksah lah duk cari pengalaman macam ni..) Menyusahkan diri sendiri dan juga mendera perasaan orang lain sebab terpaksa susah hati sebab saya..


Nota kaki : Setiap kali nak bercuti especially ke Borneo, saya mesti akan cakap pada Encik BF "Kita x payah sewa kereta lah, kita jalan-jalan by bus je.. Baru adventure.. Naik bus henti-henti dari satu tempat ke tempat yang lain..".. Nampak x saya berlagak je nak itu dan ini, padahal naik bus Banting - Putrajaya pun saya da mengeluh bagai.. iskk Jash..Jash... X sedar diri betul lah awak ni...




Jash
12:50
18042011

9 comments:

Anonymous said...

haha..padan muka cari pasal sangat..

-ur sis-

Jash said...

erk! boleh jawab lagi skali x.. "cari pengalaman lah"! hahaha

Anonymous said...

tu la..kn da ssh.len kali ajak la akin skali. hehe

-akin-

ima said...

hehe. lama dah tak jalan-jalan usha blog. rakyat malaysia sekarang makin ramai yg kurang adab sopan. haish! naper ek certain people tak reti nak cakap elok-elok? kot yer pon tekanan, jangan laa lepas geram kat org lain. budi bahasa bukan menjadi budaya kita dah ke? aisey. hehe*

Jash said...

akin : akin takde kat sini.. macamana nak ajak? ishh3

ima : itu lah pasal.. i pun tatau mana pergi tata susila mereka.. sedangkan kita tanya dengan cara elok, bukan pakai hentam semberono je.. harap2 kita pun tak terikut jadi macam mereka

Unknown said...

Sis u naek bas dri putrajaya tros ke bntg ke atau kne benti kt klang dlu?

Zulkifli said...

Actually ke banting tu masuk ladang kelapa sawit. Bus takut ke Sana takut hantu sebelum sampai banting. Aneh nya Tak Ada bas banting ke morib kawasan pantai. Dulu saya pernah ke morib Naik kereta Fiat dari damansara utama dari tahun 1977. Ladang kelapa sawit diantara banting Dan morib cina yang pegang. Pekerja ladang kelapa sawit India. Memang aneh- comment dari Zulfazli bin abdul halim.

Zulkifli said...

Sudah 31 tahun saya Tak melawat morib. Setakat ni paling banyak pergi Singapore, morib, port Dickson, pulau tioman ,kedah, johor, melaka Dan Penang. Hp 0172143108.

Zulkifli said...

Bila nak ada mrt dari dengkil ke banting? Kalau ada lagi bagus